איך לבנות תכנית מותאמת לילדים בחופשה?

זהו פוסט מעט ארוך אבל שווה;

הרעיון לתכנית לקוח מהתח”י (תכנית חינוכית יחידנית) – “פטנט” שלמדתי בשנותיי בחינוך המיוחד .

“תח”י – מדובר בתכנית חינוכית יחידנית, שתפקידה לקדם את ילדי השילוב במסגרת החינוכית בה הם לומדים בזיקה לתוכנית הלימודים הכיתתית.

ומי אמר שתכנית יחידנית היא נחלתם של ילדים “משולבים” בלבד?

אז זהו…שלא!

 

לקראת כל חופשה גדולה (סוכות, חנוכה, פסח, חופש גדול) אני ממליצה לאמץ את הרעיון של התח”י על מנת לבנות לכל ילד וילדה תכנית חופשה יחידנית בזיקה לחיים ולתחומי העניין הייחודיים שלו.ה ובזיקה לאוירה ולתנאים שיש בבית שלכם.

מהיכרותי את האינטנסיביות של ההורות בתקופת לימודים, אני יודעת שעיקר ההתעסקות היא סביב הגעה בזמן, הסעות, ריצות בין חוגים, שעורי בית, הכנת תיק, כתיבת עבודות ו/או למידה לקראת מבחנים. הורים רבים מצליחים להקריא לילדים סיפורים (בעיקר לפני השינה) וחלקם אף מקפידים לאפשר לילדים להקריא להם ספורים על מנת להתאמן בנושא הקריאה, אבל זה בדרך כלל בלחץ ובחוסר פניות.

ובחופשה, הנה יש זמן; הכל פתוח! יש אפשרות להתפנות לפתח תחומים חדשים, להתנסות במיומנויות שונות, להיות קרובים לערכים שמנחים אתכם כהורים ושב”אטרף” היומיומי, אינכם מתפנים אליהם.

בבסיס התוכנית אותה אני מציעה יש רציונל, מטרות ויעדים אותם אנחנו כהורים נרצה להשיג עם כל ילד.ה שלנו. רוב הסיכויים, שהפעילויות עליהן חשבתם לעשות עם הילדים בחופשה מראש, תהיינה חלק מהתוכנית אבל, בתוך התוכנית יהיו לכם מטרות עליהן תשימו דגש ופשוט תהיו אתם וילדיכם מודעים יותר אליהן.

דוגמא קטנה: ילד בן 6 שלא שורך שרוכים. אם תרצו לעבוד על המיומנות הזו, תזכרו לשים לב, שכשהולכים לגן שעשועים או לכל בילוי עליו חשבתם, כדאי לנעול נעלים עם שרוכים, לתת זמן לאימון בנושא וכמובן לחזק אותו על כל ניסיון והצלחה.

דוגמא נוספת: אתם רוצים לפתח בילדה שלכם מיומנות של הכנת תיק לעצמה?

זו מטרה נהדרת! תנו לה להתאמן בנושא בכל פעם שהולכת לקיטנה ו/או לחברה ו/או כשנוסעת לסבתא.

 

אז איך להתחיל?

א. קחו 3 דפי נייר חלקים, או פתחו קובץ “וורד”
בראש הדף הראשון, רשמו את שם הילד.ה. מתחת לשם, ערכו טבלה בת 3 עמודות:
תחומים
נקודות לחיזוק
נקודות חוזק

את עמודת ה”תחומים” חלקו ל-3: תחום תפקודי, תחום ערכי/חברתי, תחום לימודי

 

מעט הסברים לגבי שלושת התחומים:

בתחום התפקודי (תלוי גיל כמובן); הכוונהלכל מה שקשור לניקיון אישי (גמילה, צחצוח שיניים, מקלחת, לבישה, התאמת ביגוד), התארגנות, שינה לבד בחדר, קימה בבקר לבד- עם שעון ולא שמעירים אותי, הכנת ארוחה, הכרות עם תחומים חדשים שלא מכיר.ה כמו הכנת כריכים או מה שקשור למיומנויות במטבח (בישול, אפיה וגם…הדחת כלים), שחיה, רכיבה על אופניים, נסיעה באוטובוס, מציאת כתובת ע”י נווט בטלפון, מיומנויות הקלדה במחשב, תפירת כפתור, סריגה, נגינה על כלי נגינה או חציית כביש. יש עוד המון המון אפשרויות.

בתחום ערכי חברתי; הכוונה לכל מה שקשור לתקשורת בינאישית עם חברים ועם בני המשפחה. זה הזמן להתאמן בקבלת אחריות ובנתינה לזולת; המשפחה לצורך העניין היא גם “זולת”- זה הזמן לדאוג שכל הילדים יתרמו מעצמם למשפחה בדרך המותאמת להם.. ניתן לפתח זאת על ידי קבלת/לקיחת תפקיד בבית כמו: להוריד את הכלב (אם יש), הדחת כלים, השקיה, הכנת משחק לכל המשפחה או עריכת קניות…- תלוי גיל, ילד, תפקוד ובמערך בבית. זוהי חובה שהיא זכות זה הזמן להתאמן ולקבל גם חיזוקים וחיבוקים כמובן!

בתחום הלימודי; יופי של זמן לבסס את הקריאה, הכתיבה וכן לפתח מיומנויות למידה. יש ילדים שאוהבים לעבוד בחוברות. מילוי חוברות לכשעצמו משעמם (לדעתי) אך בכוחו לקדם טווח ריכוז, פתוח מיומנות של עבודה עצמאית ו…זמן פנוי להורים. (שזה ממש בסדר!) אני באופן אישי, אוהבת מאד לאפשר לילדים ללמוד מתוך עניין וסקרנות; לאפשר להם לשאול שאלות בכל נושא שמעניין אותם ומתוך השאלות, לצאת לחקור במקורות מידע שונים. החוויה המשותפת של חיפוש מידע ושיח על הנושאים השונים, מעצימה את חדוות הלמידה והתקשורת. כמובן שגם דרך משחקים (קופסא או משחקי חברה) אפשר לפתח מיומנויות למידה.

בחשבון אפשר להתאמן דרך חיפוש מחירים, תרגול אחוזי הנחה, חקר שוק, קניה וקבלת עודף, עריכת גרפים של הישגים כמו כמה זמן שמרתי כל יום על אחי או כמה זמן הקדשתי לקריאה או איזה מרחק הלכתי ברגל- אפשר למצא המון נושאים הנושקים לחשיבה מתמטית. אפשר גם להחליט, שכל יום כל אחד מבני המשפחה “ממציא” חידה מתמטית למשפחה. אפשר לתת לילד.ה לערוך טבלה בה יש תיעוד של מי שידע את הפתרון.

כעת, חוזרים לדף 1: מלאו את הטבלה שבדף. אפשר לעשות זאת יחד עם הילדים ואפשר קודם לנסות למלא לבד ואז לשתף את הילדים ולשאול אותם איך זה נראה להם. עמודת ה”מוקדים לחיזוק” היא העמודה שתהווה את הבסיס לתוכנית.

 

דף 2: רשימת פעולות, הפעלות ובילויים. ערכו רשימה של כל הרעיונות לבילויים העולים בדעתכם וכן כל מקומות הבילוי שהילד.ה שלכם מעלה על דעתו.ה. כולל ביקור אצל סבא/סבתא, דודים, צפיה בסדרת טלוויזיה כלשהי או קריאת ספר, הליכה למוזיאון , שחיה בבריכה, משחק כדורגל ושם חוג (אם יש). אפשר לחלק את הדף לקטגוריות כמו: בילוי עם משפחה (לפרט עם מי מבני המשפחה הקרובים והרחוקים), טיולים, פעילויות שעושים בתוך הבית, הרחבת ידע ועניין (מוזאונים, הצגות, סרטים).

 

דף 3 כותרתו: איך נחזק את התחומים הדורשים חיזוק. בחרו רק 2 מטרות מכל תחום. גם כאן ניתן לערוך טבלה או לכתוב בכל דרך שתבחרו. מה התחום, מה המטרה וכיצד ניתן לפתח אותה. לדוגמא: בתחום הערכי. המטרה: הרחבת התקשורת אמא בת. איך ניתן לעשות זאת? לערוך שיחה אישית. איפה? בבית קפה בבלוי משותף אחת לשבוע/ בהכנה משותפת של ארוחת ערב/נסיעה משותפת לטיול…..פרטו יחד עם הילדים איפה היו רוצים לערוך שיחות ובאלו מרווחים.

דוגמא נוספת בתחום התפקודי: המטרה, התמקצעות ברכיבה על אופניים. איפה? מתי? עם מי?…..
וכעת, פונים ללוח השנה- ללוח המפרט ברווחה את ימי החופשה; ראשית, הכניסו ללוח את הדברים הקבועים שתוכננו מראש כמו קייטנה או חופשה משפחתית.
בשלב השני, הכניסו פעילויות בהתאם למטרות שהצבתם.

לאחר שיש שלד של תכנית, כדאי לצאת לדרך.

בחופש הגדול, ממליצה כל שבוע מחדש לשבת יחד (אפשר להחליט מראש באיזה יום), לבדוק מה נעשה ומה לא. עם מה כדאי להמשיך ומה לא מתאים.
בחופשות קצרות, ניתן בסיום החופשה לערוך שיחה ולראות מה “עבד”?,  מה נלמד? מה היה מאתגר? מה היה מרתק?
השיח המשותף שווה המון כמו תחושת המסוגלות והעמידה בציפיות הן שלכם כהורים והן של הילדים.

מניסיוני, התכנית אמנם דורשת זמן חשיבה והכנה אך ברגע שהיא קיימת, היא נפלאה.

 

לכו על זה!

 

שלכם ובשבילכם,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top