הדרכה, הכוונה וליווי הורים

ייעוץ וליווי הורים במציאת פתרונות חינוכיים לילדים עם צרכים מיוחדים המתמודדים עם קשת רחבה של קשיים: בעיות קשב וריכוז, לקויות למידה, לקויות תקשורת, מוגבלות שכלית התפתחותית, אבחנות נפשיות, קשיים חברתיים ופערים לימודיים.

מערכת החינוך היא מערכת גדולה ומורכבת. על מנת לנווט בה בהצלחה צריך להבין כיצד היא בנויה, איך היא עובדת, מה הלך המחשבה של קברניטיה ומהם החוקים והנהלים שלאורם היא פועלת.

הרוב המכריע של ילדי ישראל לומדים במערכת החינוך, על כל גווניה. בעוד שרובם מגיעים למקומם הטבעי בקלות, חלק לא מבוטל מהילדים (כ-15%!) חווה את מערכת החינוך כ”שדה קרב”, כמקום שאין סיכוי להצליח בו וכמסגרת שאינה מגלה הבנה ורגישות לצרכיהם. ילדים אלה, שלעיתים מוגדרים כבעלי צרכים מיוחדים,”נופלים בין הכיסאות” וחייהם הופכים קשים ואף בלתי נסבלים.

כאשר ילדים חשים קושי, גם הוריהם חשים תסכול, כעס וחוסר אונים. במצב כזה ההורים זקוקים לסיוע של בעלת מקצוע מנוסה, מקשיבה ומכילה, שיש לה הכלים לנתח את המצב ללא שיפוטיות וביקורתיות ויודעת להציע כיווני חשיבה ודרכי התמודדות, על בסיס נתונים אובייקטיביים.

מניסיוני, ככל שלהורים יש יותר ידע וככל שהם מודעים יותר לאפשרויות העומדות לרשותם, כך פוחתת רמת החרדה ומתחזקת היכולת שלהם לקבל החלטות שתייצרנה את הפתרון המיטבי עבור ילדם.

כיצד מתנהל תהליך הייעוץ ומה הוא כולל?

התהליך מתחיל בשיחה טלפונית קצרה שמטרתה לברר את הצורך של הפונים ולוודא שיש לי היכולת לסייע להם. בהמשך, נקיים פגישת “אינטייק” (שאורכה בין שעה ורבע לשעה וחצי) בה נכיר לעומק ונגדיר את מטרות העבודה המשותפת שלנו.

לעיתים, אפילו פגישה אחת “עושה סדר”, מבהירה את המצב ומציעה להורים לאמץ נקודת מבט חדשה. או אז, הם יכולים לצאת עם “צידה לדרך” ולפעול בעצמם מול הגורמים השונים – צוות בית הספר, הגננת או הרשות המקומית.

כאשר המקרה מורכב יותר, ההתערבות שלי תדרוש העמקה נוספת:

  • אקרא את האבחונים, סיכומי הטיפולים והמסמכים הנוספים הרלוונטיים
  • אשוחח עם המורים, המטפלים,היועצות, מנהלי בתי ספר ו/או הגננות של הילדים.
  • אפגש עם הילד/ה-במרחב האותנטי שלו/ה.
  • אאסוף ואארגן מידע רלוונטי "מאחורי הקלעים". התובנות וההמלצות שלי משקלול המידע שיצטבר, יועברו בפגישת פנים אל פנים או בשיחת טלפונית.
  • אתלווה לביקורים במסגרות חינוך שונות.
  • אתלווה לוועדות - ועדה בין מקצועית, או כל ועדה מתוקף חוק (ועדת אפיון וזכאות או ועדת השגה).
  • אלווה ואעקוב אחרי ההשתלבות של הילד/ה במסגרת הלימודית.

* כל ההתערבויות הנ”ל נתונות לחשיבה ולשיקול דעת משותף ביניכם ההורים לביני

לסיכום: הורים, אני נכונה ללכת אתכם יד ביד, גם בדרכים שאינן סלולות, עד למציאת מסגרת ותוכנית חינוכית שתטיב עם ילדיכם. ומבטיחה להיות נגישה למענכם כל עוד תזדקקו לתמיכה ולליווי שלי.

Scroll to Top