מתי ילד נחשב ל”חינוך המיוחד” ומתי לא? מה עושה את ההבדל ביניהם? ולמה קשה לי עם זה?

כל ילד הוא עולם ומלואו. לכל ילד אופי, טמפרמנט,יכולות, קשיים ונטיות לב משלו.

מה קורה כש”מאגדים” קבוצות ילדים בני גיל זהה פחות או יותר בכתה, נותנים לכולם יחד את אותו ה”שרות” ולאחר מכן, בודקים את הישגיהם?

בכל תחום נוצרות עקומות “פעמון”: הילדים הממוצעים יהיו באמצע, החזקים בקצה הימיני והחלשים בקצה משמאל. זה יבוא לידי ביטוי בקריאה, בכתיבה, בהקשבה, בחשבון, בהתנהלות חברתית ובמגוון תחומים.

הילדים שנמצאים בקצוות ה”שמאליים”, אלו שמתקשים, אומרים בצורה בלתי מילולית מספר דברים:

א.בתחומים שאתם בודקים אותנו, אנחנו פחות מהממוצע

ב. אם אתם רוצים שנתקדם בדיוק בתחומים שבדקתם, אנחנו זקוקים לעזרה

ג. אנחנו צריכים ללמוד בדרך אחרת.

המשמעות היא, שהילדים ה”חלשים” זקוקים לעזרה כלשהי.

למערכת החינוך ה”רגילה” כפי שהיא בנויה כיום, אין מספיק דרכים לעזור לילדים המתקשים להיות במקום אחר בעקומה: אם את/ה תלמיד/ה בגן את/ה צריכ/ה להגיע לתפקוד מסוים בתחומים מסוימים כנ”ל בכל דרגת כתה בבית הספר.

אבל אם את/ה לא? צריך ל”נרמל” אותך ואז, מחפשים משאבים.

אילו משאבים יש לגנים ולבתי הספר בעידוד/ תמיכה/ לימוד בקבוצות קטנות? – סל השילוב.

סל השילוב, הוא אותו סל שמגיע מתוך משרד החינוך מהאגף לחינוך מיוחד לגנים ולבתי הספר והוא מיועד רק ל.6% !!! מכלל התלמידים ומטרתו, לתמוך בתלמידים שקבלו זכאות לתמיכה מסל החינוך המיוחד.

יוצא, שכל ילד שנתמך מסל השילוב זכה ב”כפל מבצעים” גם בתמיכה וגם בתואר ילד “חינוך מיוחד” ואם הוא לא נתמך מסל השילוב, הוא אינו “חינוך מיוחד” אבל הוא עדיין מאד מתקשה לשרוד את הגן/בית הספר ואין לו שום תמיכה.

במילים אחרות התואר “חינוך מיוחד” זוהי דרך לזכות במשאבים.

אם אתם הורים לילדים בצד השמאלי של העקומה, וקשה לכם עם הכותרת “חינוך מיוחד” (ובצדק!!!), עליכם להבין, שזוהי הדרך (לעת עתה) כמעט היחידה, להקל על ילדכם במערכת החינוך.

התואר “זכאי לתמיכה מסל החינוך המיוחד” זהו סוג של פרס. סוג של זכייה;  הילדים שלנו זכו למשהו מיוחד בחינוך. הם זכו לשרות מיוחד.

שלכם ובשבילכם,

Scroll to Top