מחשבות בנושא ילדים עם אבחנות נפשיות המשולבים בחינוך הרגיל עם ליווי סייע/ת
שנים רבות אני מלווה שילובים של ילדים עם אבחנות נפשיות במסגרות החינוך השונות, בכובע הראשון, כאשת מקצוע מתוך המערכת ובכובע השני – כאשת מקצוע מחוץ למערכת החינוך.
אני מאמינה גדולה בשילוב. ליווי של משלב/ת (סייע/ת) לילד/ה עםקשיים נפשיים מכל סוג שהוא, הינו מענה מאד מקובל במערכת החינוך.
לצערי במקרים רבים, ליווי התלמידים על ידי הסייעים לא נותנות תוצאות טובות.
יתרה מכך, הן גורמות לתסכול רב בקרב הילדים, ההורים והצוותים.
מדוע?
- חייב שיהיה קשר משמעותי והתאמה בין הילדים לתומכי ההוראה שלהם. זהו מרכיב קריטי להצלחת השילוב.
- ליווי ילדים עם קשיים נפשיים מצריך הבנה עמוקה בקושי שלהם, יכולת הכלה, אמפטיה ואינטליגנציה גבוהה. לצערי, לחלק גדול מהסיעות והסיעים הנמצאים בשטח, אין את המיומנויות שמניתי קודם, חלקם אף לא מקבלים הדרכה או הנחיה אינטנסיבית.
בנוסף, יש בתי ספר שאוסרים כל קשר בין הסייע/ת להורי הילדים, והרי, מי שמכיר טוב ביותר את הילדים אלו הוריהם. במקרים אלו התסכול הוא עצום.
אז מה אני ממליצה לעשות לקראת שנת הלימודים הבאה ובכלל בהתנהלות בנושא זה:
- בקשו להכיר את הסייע/ת לפני תחילת השנה
- בקשו לערוך אתה/ו שיחה אישית ולשתף מידע על הילד/ה שלכם
- שאלו מי מדריכ/ה אותו/ה ולמה היא/הוא זקוק/ה כדי להצליח
- ודאו מה טיב הקשר בין הסיע/ת לילד/ה שלכם – לפעמים הקשר מייצר התנהגויות קיצוניות שמעצימות חרדות והתפרצויות בקרב ילדים עם אבחנות נפשיות.
- התקשורת בין מחנכת + סייע/ת + מטפלים + מורים מקצועיים + הורים מחויבת המציאות! -בקשו לקיים מפגשים קבועים במשך השנה.
- התח”י (תכנית חינוכית יחידנית) הוא כלי. עקבו אחריו וראו אם התוכנית מותאמת והאם היא אכן מתבצעת.
- לפני שמעבירים ילד/ה למסגרת של חינוך מיוחד, ודאו שניצלתם את סל השילוב בצורה המיטביתוכן שהסיע/ת שניתן/ה לילדכם אכן מתאים/ה לו/ה.
זכרו: לעיתים שינוי של סייע/ת (כמו שינוי מורה מחנכ/ת) משנה מציאות.
שלכם ובשבילכם,