לקראת ימים פתוחים במסגרות החינוך המיוחד

ביקור ב”ימים פתוחים” במסגרות החינוך המיוחד; חוויה לא פשוטה להורים אך חשובה מאין כמוה 

הורים רבים הולכים עם לבטים קשים לגבי המקום בו ילמד ילדם בשנת הלימודים הבאה.

ישנם הורים שילדם נמצא/ת במעבר לקראת בית ספר יסודי, חטיבה או תיכון ולא ברור להם אם נכון לו/ה להמשיך עם בני כתתו או ללכת למסגרת מיוחדת אחרת ויש הורים לילדים שהמערכת או הם עצמם, מרגישים שצריך לשנות…

אין ספק שמדובר בתקופה קשה ומטלטלת;

האחריות ההורית בבחירת מסגרת, מדירה שינה מעינכם והבחירה קשה.

על אף הקושי, אני ממליצה מאד להתעדכן מבעוד מועד מתי נערכים ימים פתוחים במסגרות החינוך השונות ופשוט ללכת לראות! – אין מראה טוב ממראה עיניים!

כמה הנחיות לקראת ביקור במסגרות חינוך מיוחד:

ראשית, ברב הימים הפתוחים, לא תראו ילדים. זוהי הנחיה ממשרד החינוך, שבאה לשמור על פרטיות. לא מנסים ל”העלים” את הילדים אלא זו ההנחיה ובתי הספר משתדלים לכבד אותה.

על מה כדאי להסתכל?

א.איך המבנה? האם יש מרחבים שמאפשרים ספורט? גינון? פינת חי? מוסיקה? איך נראית כתה?

ב. מהכוללת תכנית הלימודים? האם יש קשר בינה לתכניות לימודים הנלמדות בבתי הספר ה”רגילים” או כתות רגילות

ג. מה כולל הצוות? אלו בעלי מקצוע בו?

ד. אלו תכניות ייחודיות יש? אלו פעילויות העשרה יש במשך השנה?

ה. כמה תלמידים בכל כתה? אילו סוגי טיפולים מקבלים הילדים?

ו. האם קיים קשר בין מסגרת החינוך המיוחד למסגרת החינוך הרגיל באזור? האם יש שילוב בחינוך הרגיל? אם כן, באילו דרכים?

ח. מה קורה אחרי שעות הלימודים? האם בית הספר מעודד קשרים חברתיים בין הילדים?

בטוח שיש לכם עוד שאלות. ולאחר ששאלתם את השאלות הנ”ל, נסו ל”החזיק” את הצרכים, היכולות ונטיות הלב של הילד/ה שלכם: מה הוא/היא י/תאהב? מה ידבר אליו/ה? האם אתם יכולים לראות אותו/ה נהנה/ת במסגרת הזו? יתרונות? מה החסרונות? (אפשר אפילו לעשות טבלה ולכתוב זאת).

חשוב לי להזכיר, שהימים הפתוחים נועדו להמחיש להורים את סוג המסגרת שכן, ועדות האפיון והזכאות נותנת זכאות לסוג מסגרת ולא למסגרות ספציפיות.

השיבוץ לגן/בית ספר ספציפי כזה או אחר, מתבצע מאוחר יותר.

 

שלכם ובשבילכם,

Scroll to Top